Adevar si diversiune privind cota unica

Dezbaterea privind impozitarea veniturilor persoanelor fizice a devenit tema principala de divergenta intre Uniunea PSD+PUR si Alianta DA PNL-PD. Reprezentantii Guvernului se straduiesc din rasputeri sa dovedeasca faptul ca introducerea cotei unice de impozitare de 16% va duce la diminuarea veniturilor pentru 4 milioane de salariati, in timp ce de ea vor beneficia circa 200.000 de salariati cu venituri ridicate. Liderii PSD incearca, in acest fel, sa acrediteze ideea ca Alianta DA este nepasatoare fata de problemele celor saraci si, in schimb, favorizeaza pe cei bogati sa se inavuteasca si mai mult.

Socotesc ca este important ca cititorii sa cunoasca realitatea. Iata, in primul rand, cum ar arata, incepand cu anul 2005, sistemul de impunere al veniturilor persoanelor fizice, in viziunea PSD. Sistemul de impozitare a veniturilor persoanelor fizice va fi modificat prin reducerea numarului de transe de impunere de la cinci, la trei. Cele trei transe aplicabile din 2005 ar urma sa fie: 14%, 26% si 38%. Deducerea personala de baza creste de la 2 milioane de lei, la 2,2 milioane de lei. Nivelul minim de impunere urmeaza sa fie aplicat unui venit lunar impozabil (rezultat dupa ce sunt scazute din salariul brut contributiile pentru asigurari sociale, deducerile personale de baza si cele suplimentare), de pana la 2,7 milioane de lei. Veniturile lunare impozabile de peste 14,5 milioane de lei vor fi taxate cu 3,446 milioane de lei plus o cota de 38% din ceea ce depaseste nivelul de 14,5 milioane de lei. Potrivit estimarilor Ministerului Finantelor, in urma aplicarii noii grile de impozitare, un salariat cu un venit brut de 10 milioane de lei care are trei copii in intretinere va ramane cu circa 100.000 de lei in plus pe luna, iar unul care nu are copii va castiga aproximativ 21.000 de lei/luna. In cazul unui salariu brut de 6,2 milioane de lei, un salariat care nu are copii va castiga 105.000 de lei/luna, iar cel care are un copil va castiga aproape 61.000 de lei. La un salariu brut de 4,2 milioane de lei, un salariat cu un copil in intretinere nu va plati impozit pe venit. Abia de la un salariu net de 23 de milioane de lei, care corespunde unui brut de 40 de milioane de lei, castigul este de un milion, ceea ce este oricum sub inflatie. Iar cota maxima de impozitare este la un nivel cu mult mai mare decat cel existent in alte tari. In Bulgaria, cota maxima este de 29% si se aplica unui venit anual de 3800 de euro, in Cehia este de 32%, la un venit de 11.000 de euro, in comparatie cu Romania, unde cota maxima de 38% se aplica la un venit anual de trei ori mai mic, 4350 de euro (365 de euro/luna). Sistemul de impozitare propus de Alianta DA PNL-PD ridica pragul de deductibilitate la 2.400.000 de lei si propune o cota unica de impozitare de 16%, indiferent de marimea veniturilor. In acest fel nici o persoana nu va plati mai mult impozit decat inainte si veniturile sale ar urma sa sporeasca. Liderii PSD ignora, cu buna stiinta, pragul de deductibilitate propus de Alianta si socotesc, probabil, ca persoanele care ar plati 14% impozit in varianta PSD, avand un singur venit salarial, ar fi dezavantajate in varianta propusa de Alianta. Ca nu e adevarat, am dovedit-o deja. Ceea este insa siderant e faptul ca Executivul declara, implicit, faptul ca 4 milioane de romani au venituri salariale declarate mai mici de 5 milioane de lei! Nu vreau sa fac comparatii populiste cu averile, chiar si cele declarate, ale liderilor PSD care caineaza pe oamenii cu venituri mici. Dar faptul ca PSD se mandreste cu aceasta realitate, pe care doreste sa o apere si, in consecinta, sa o perpetueze, e cel putin nedumeritor. Asadar, oamenii pe care PSD ii socoteste „bogati” si care ar beneficia de pe urma introducerii cotei unice de 16% au venituri peste pragul de 5 milioane de lei, prag care in toate tarile membre ale UE este socotit mult sub nivelul minim de subzistenta. In ceea ce priveste acuzatia cum ca prin introducerea unei cote unice vor beneficia numai cei bogati, argumentul acesta este usor de combatut pornind chiar de la formularea lui. Oamenii bogati nu vor avea un avantaj din cota unica, motivul fiind pur si simplu ca oamenii bogati nu platesc impozit pe salariu. Salariile, daca exista, sunt mici, iar „bogatia” le vine din profituri (dividende). In consecinta, masura va fi benefica in special clasei mijlocii, despre care toate guvernele post-decembriste au insistat ca trebuie creata si stimulata sa devina o forta motrice in economie, dar pentru care nu au facut aproape nimic. Indiferent in cate transe s-ar socoti, actualul sistem ce consta in aplicarea de cote progresive este nestimulativ si conduce, in special in zona veniturilor mari, la implementarea de scheme de evitare sau chiar de evaziune fiscala. Toate statele care au introdus aceasts cota unica cunosc un succes remarcabil, in special prin cresterea spectaculoasa a bazei de calcul a impozitului (declararea reala a veniturilor), cat si prin cresterea numarului de contribuabili (reducerea muncii la negru).

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s