Debransarile de la termoficare devin practic imposibile


Chiar daca legislatia inca permite,
Debransarile de la termoficare devin practic imposibile
Numai intocmirea dosarului de debransare costa aproximativ 1.500 de euro
Pentru a tine in viata cu orice pret sistemul centralizat de termoficare, statul a impus conditii draconice celor care vor sa-si monteze centrale de apartament. Astfel, de la 15 aprilie, orice solicitare de debransare trebuie sa fie insotita de un referat tehnic de specialitate, la care sa fie anexate planurile si schema de incalzire pentru intreg blocul. In cazul in care aceste planuri nu se mai gasesc, solicitantul trebuie sa ceara intocmirea unui releveu pentru intreaga instalatie termica.

Pe baza acestor planuri sau a releveului, un proiectant de specialitate in instalatii termice trebuie sa intocmeasca documentatia de executie obligatoriu vizata de proiectantul initial al instalatiei. In cazul in care proiectantul initial nu mai exista, trebuie intocmita o expertiza tehnica de catre un expert autorizat de Ministerul Transporturilor, Constructiei si Turismului (MTCT). Aceasta trebuie sa contina un alt proiect cu modul de rezolvare a problemelor aparute dupa debransare.Trebuie evaluate obligatoriu toate efectele aparute, diminuarea necesarului de caldura produsa prin debransare si modul de repartizare a consumurilor de incalzire pentru intreg blocul. Proiectul verificat de MTCT va fi depus la sediul regiei de termoficare pentru emiterea referatului tehnic. Daca si acesta a fost obtinut, este nevoie de acordul adunarii generale a asociatiei de proprietari si de hotararea privind conditiile in care se poate face debransarea. In cazul in care asociatia de proprietari nu este de acord cu debransarea, solicitantul pierde aproximativ 1.500 de euro, cat reprezinta cheltuielile cu expertiza, intocmirea releveelor, a proiectelor etc. De altfel, chiar si in cazul fericit in care asociatia aproba debransarea, aceasta nu poate fi facuta in timp util, intrucat Executivul pregateste un pachet legislativ care urmeaza sa interzica debransarea individuala. Federatia Asociatiilor de Proprietari din Romania considera conditiile impuse abonatilor la sistemul centralizat de termoficare ca fiind „aberante si abuzive. Acestea nu fac altceva decat sa obstructioneze in mod flagrant libera optiune a cetateanului cu privire la sursa de incalzire pe care si-o doreste”.
Maria MANOLIU
Adevarul. 5.05.04

Debransarea de la sistemul termic centralizat, permisa doar cu avizul primariei
Iobagi la RADET
Inlocuirea sistemului de incalzire dintr-un imobil si debransarile individuale de la sistemul centralizat de energie termica vor fi permise doar dupa obtinerea avizului autoritatilor locale si a acordului exprimat in unanimitate de proprietari, potrivit unui proiect de lege, transmite Mediafax.
Proiectul, initiat de Ministerul Economiei si Comertului (MEC), reglementeaza modul de desfasurare a activitatilor de producere, transport, distributie si furnizare a energiei termice in sistem centralizat si prevede obligatia montarii mijloacelor de masurare a energiei termice in punctele de delimitare/separare, precum si repatizarea costurilor in cazul consumatorilor colectivi.
Modalitatea de repartizare a acestor costuri va fi stabilita prin lege speciala.
Potrivit propunerii MEC, serviciul de energie termica poate fi intrerupt numai in caz de forta majora, in perioada programata pentru revizuie si in situatia in care abonatii nu isi achita obligatiile financiare. Consumatorii vor fi informati in detaliu asupra conditiilor de intrerupere.
De asemenea, consumatorii nu pot modifica instalatiile de incalzire centrala aferente cladirii decat in baza documentatiei tehnice aprobata de distribuitorul/furnizorul de energie termica. Locatarii vor fi obligati sa permita accesul reprezentantilor distribuitorului/furnizorului la instalatiile de utilizare a energiei aflate in folosinta sau proprietate, pentru verificari periodice sau pentru debransare in caz de neplata sau avarie. Proprietarii vor avea, in schimb, acces la echipamentele de masurare a energiei termice, chiar daca acestea se afla in sediul distribuitorului/furnizorului.
Contractul de furnizare a energiei termice va putea fi incheiat atat cu consumatorii individuali, cat si cu cei colectivi. In cazul consumatorilor colectivi, contractul va fi insotit obligatoriu de conventii, care vor fi incheiate numai pentru consumatorii care si-au instalat dispozitive de reglare a consumului individual de energie termica si sisteme de repartizare a costurilor.
In ceea ce priveste preturile reglementate, acestea sunt stabilite, modificate si ajustate pe baza metodelor aprobate de autoritatea competenta. La calculul acestora vor fi luate in considerare costurile justificative ale activitatilor de producere, transport, distributie si furnizare, cheltuielile pentru dezvoltarea si modernizarea sistemului, costurile pentru protectia mediului, precum si „o cota rezonabila de profit”, se arata in proiectul de lege.
Preturile vor fi aceleasi pentru consumatori, persoane fizice sau juridice, in conditii similare de furnizare, urmand ca Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Serviciilor Comunale sa elaboreze, in termen de sase luni, metodologiile de stabilire a pretului compus pentru energia termica furnizata, luand in considerare ponderea costurilor fixe si variabile. Pretul compus va deveni operant dupa eliminarea subventiei si incheierea operatiunilor de contorizare.
Guvernul va reduce treptat, pana la eliminare, fondurile alocate ca subventii pentru energia termica, iar sumele astfel disponibile vor fi utilizate pentru modernizarea, retehnologizarea si eficientizarea sistemelor centralizate de incalzire.
O data cu reducerea graduala a subventiilor vor fi asigurate ajutoare pentru incalzirea familiilor si a persoanelor singure cu venituri reduse. Pana la eliminarea subventiilor pentru energia termica furnizata populatiei, persoanele fizice vor plati pretul national de referinta.
Infiintarea, organizarea, conducerea si coordonarea serviciului public de alimentare cu energie termica va constitui atributul exclusiv al autoritatii administratiei publice locale, care va aviza si propunerile operatorilor pentru preturile de furnizare a energiei.
Proiectul de act normativ mai acorda autoritatilor locale posibilitatea de a se asocia intre ele sau cu alte persoane juridice, romane ori straine, pentru constituirea unor societati comerciale cu capital public/mixt, care sa gestioneze serviciul public de alimentare cu energie termica, „Radetii” urmand sa se transforme din regii in societati comerciale, iar activitatea acestora putand fi concesionata.
Investitiile care vor fi realizate in domeniul energiei termice din fondurile proprii ale operatorului vor ramane in proprietatea acestuia pe toata durata contractului, daca nu se va conveni altfel.
Astfel de investitii vor beneficia de toate facilitatile legale in vigoare in momentul incheierii tranzactiei, care vor ramane valabile pe perioada stabilita prin contractul de concesiune, cu exceptia cazurilor cand intre timp sunt adoptate alte dispozitii legale favorabile concesionarului.
Proiectul de lege privind energia termica prevede si o serie de sanctiuni pentru incalcarea normelor legale. Astfel, intretinerea necorespunzatoare a sistemului, practicarea altor preturi decat cele stabilite de autoritati si refuzul nejustificat de a permite accesul utilizatorilor la retea vor fi sanctionate cu amenzi cuprinse intre doua si cinci milioane lei.
Consumul de energie termica fara contract va fi tratat ca infractiune, pedepsele mergand pana la privarea de libertate de la trei luni la doi ani.
Atributiile de reglementare, la o singura autoritate
Atributiile de reglementare in domeniul electricitatii, energiei termice si gazelor naturale vor fi preluate, pana la 1 ianuarie 2007, de o singura autoritate, se arata in proiectul de lege. Institutia va fi infiintata prin reorganizarea actualelor autoritati nationale de reglementare din domeniul gazelor naturale, energiei si serviciilor publice de gospodarire comunala. Proiectul mai prevede ca, in termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a actului normativ, regiile de termoficare se vor reorganiza in societati comerciale/compartimente energetice, cu exceptia celor care sunt parte in contractele de finantare internationale.(G.M.)
Ziua. 5.05.04

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s