Populismul excesiv principalul risc pentru 2004

Acesta se poate traduce prin cresteri nejustificate ale salariilor in sectorul de stat, prin scaderea accelerata a dobanzilor si prin toleranta fata de evazionistii fiscali, considera Daniel Daianu intr-un studiu cuprins in Raportul SAR Principalul risc pentru 2004 il reprezinta „populismul excesiv la nivelul politicii macroeconomice intr-un an electoral”, considera analistul economic Daniel Daianu in studiul cuprins in Raport si intitulat „Romania la mijlocul lui 2003: Aspecte macroeconomice”. Acesta se poate traduce prin cresteri nejustificate ale salariilor in sectorul de stat, prin scaderea accelerata a dobanzilor, care risca sa alimenteze, din nou, inflatia, si prin toleranta fata de evazionistii fiscali, fapt care poate inrautati indisciplina financiara.

Referitor la intentia oficialilor romani de a majora deficitul bugetar pe anul viitor cu circa 1%, pana la 3,5% din PIB, analistul economic arata ca atat Fondul Monetar cat si criteriul de la Maastricht, potrivit caruia nivelul deficitului nu trebuie sa depaseasca 3% din PIB, sunt doi factori care se opun acestei majorari. Pentru a putea fi realizata, totusi, o majorare a deficitului, Daianu arata ca disciplina financiara trebuie sa se imbunatateasca iar deficitele cvasi-fiscale reduse. In plus, este absolut necesar ca aceasta crestere sa fie finantata din surse externe si utilizata exclusiv pentru proiecte de infrastructura. „Guvernul va trebui sa realizeze ca o crestere a deficitului bugetar neinsotita de disciplina decizionala ridica riscuri semnificative – in special intr-un an electoral. Iar derapajele importante, de orice natura, ar submina credibilitatea tarii, intr-o perioada critica pentru imbunatatirea sanselor Romaniei de aderare la UE si petru apropierea de ratingul de tara care sa recomande decizia investitionala”, precizeaza Daniel Daianu in studiul mentionat. In plus, Romania nu trebuie sa piarda contactul cu celelalte tari candidate la UE, in ceea ce priveste performanta macroeconomica. „Tinta” de crestere economica este greu de atins O alta concluzie extrem de importanta a studiului este aceea ca tinta de crestere economica stabilita de autoritatile de la Bucuresti pentru acest an, de 4,9%, va fi greu de atins daca, in urmatoarele trei trimestre ale anului, ritmul de crestere a productiei industriale si a serviciilor nu se va accelera. Analistul economic pune sub semnul intrebarii cifra de 4,4% anuntata de Institutul National de Statistica pentru majorarea produsului intern brut (PIB) in primul trimestru din 2003, in conditiile in care ritmul de crestere a productiei industriale si a serviciilor a incetinit. Aceste sectoare au cunoscut cresteri de numai 2,5% si, respectiv, 3,6%, in primele trei luni ale anului. Mai mult, in conditiile in care previziunile indica o recolta agricola slaba pentru acest an, concluzia studiului este ca dinamica PIB trebuie reexaminata in contextul performantei macroeconomice de ansamblu. „Ceea ce conteaza pentru Romania, in mod esential, este sa cunoasca o crestere economica sustenabila, impreuna cu continuarea programului dezinflationist si cu mentinerea deficitului de cont curent la un nivel usor finantabil”, se precizeaza in documentul citat. De altfel, problema deficitului de cont curent a fost unul dintre subiectele delicate abordate in cadrul ultimei runde de negocieri cu expertii Fondului Monetar International. Potrivit analistului Daniel Daianu, un nivel apropiat de 5% pentru deficitul de cont curent in acest an nu „ingrijoreaza” numai in conditiile in care majoritatea importurilor suplimentare ar fi reprezentate de bunuri de capital iar finantarea acestora s-ar realiza cu usurinta. Surprinzator este, insa, in opinia analistului, faptul ca importurile au crescut atat de mult in timp ce ritmul de majorare a productiei industriale si serviciilor (care impreuna contribuie cu peste 75% la PIB) nu a fost deloc impresionant in primul trimestru. „S-ar putea ca acest ritm sa fie accelerat in al doilea trimestru”, se arata in studiul SAR. Pe primele cinci luni din 2003, importurile au depasit 8,7 miliarde de dolari, deficitul comercial situandu-se sub 2 miliarde de dolari. Cat priveste un eventual derapaj inflationist, o posibila cauza identificata de Daniel Daianu o reprezinta continuarea aprecierii reale a euro fata de dolar impreuna cu mentinerea politicii de apreciere reala a cursului de schimb practicata de BNR in ultimii doi ani. De asemenea, Daianu atrage atentia si asupra vitezei de reducere a ratelor dobanzii, in conditiile in care aceasta ar putea afecta depozitele in lei si ar putea crea o presiune excesiva asupra balantei de plati. „Ratele dobanzii pasive au scazut, se poate argumenta, prea rapid, fapt care s-a evidentiat in scaderea depozitelor denominate in lei in al doilea trimestru al anului. Mai mult, scaderea ratelor dobanzii poate sa fi stimulat iesirea unor fluxuri de capital din tara, pe fundalul liberalizarii contului de capital”, afirma studiul. Varsta de pensionare trebuie sa creasca in urmatorii 15 ani Studiul realizat de SAR atrage atentia si asupra crizei din sistemul de asistenta sociala, cauzata, in principal, de „gravul dezechilibru dintre populatia activa si numarul pensionarilor”. De asemenea, potrivit unor analisti citati in documentul SAR, ponderea ridicata a populatiei rurale reprezinta o frana pentru dezvoltarea economica si un „punct vulnerabil” in cadrul procesului de largire europeana. De precizat ca, intre tarile din Europa Centrala si de Est, Romania are cel mai mare procent de populatie care locuieste in mediul rural. Cat priveste numarul mare de beneficiari ai asigurarilor sociale, raportat la numarul contribuabililor in sistem, studiul arata ca numarul angajatilor a scazut fie prin intrarea in somaj, fie prin migrarea in economia subterana, fie prin angajarea pe baza de conventii civile pentru care nu se platesc asigurari sociale. In plus, SAR semnaleaza si faptul ca un alt factor la fel de important a fost reprezentat si de pensionarile timpurii masive (folosite de multe ori ca alternativa la somaj) sau pensionarile pe caz de boala (de multe ori frauduloase). In acest context, economistul propune cresterea varstei de pensionare, in urmatorii 15 ani, de la 62 de ani pentru barbati si 57 de ani pentru femei, la 65 de ani pentru ambele categorii. „O buna politica guvernamentala ar trebui sa ii determine pe oameni sa munceasca mai mult, sa isi acopere singuri in mare masura propriile necesitati sa sa depinda mai putin de schemele publice, predispuse la riscuri politice”, explica studiul SAR. In acest sens, el propune, in cazul pensiilor, un sistem bazat pe capitalizare. Potrivit analistului economic, viabilitatea sistemului pensiei voluntare suplimentare ocupationale propus de Guvern este pusa sub semnul intrebarii de dependenta fata de soarta firmei angajatoare si de faptul ca a fost elaborata sub influenta „excesiva” a sindicatelor. „Schema de pensii obligatorii, cu capitalizare, proiect mult mai viabil sustinut de Banca Mondiala, pare a fi fost abandonata”, se mentioneaza in studiu. In cazul ingrijirii sanatatii, SAR este de parere ca un sistem de asigurari suplimentare private sau chiar conturi de economii pentru cheltuieli de sanatate (eventual neimpozitate) ar putea reprezenta o solutie. De asemenea, ar putea fi create stimulente fiscale pentru pensionarii care muncesc dupa ce se pensioneaza. Andreea CALOMFIRESCU Ziua, 12.08.03

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s