Se scumpeste intretinerea

Mihaela Balea Lidia Truica
Joi, 30 Septembrie 2004
Creste tariful la gaz metan, se maresc accizele la carburanti, iar octombrie este prima luna in care factura la apa calda va costa mai mult
De luna aceasta, romanii vor scoate mai multi bani din buzunar pentru a-si achita cheltuielile curente si pe cele cu intretinerea casei. Octombrie aduce ultima scumpire la gaze naturale din acest an si inca o crestere a pretului la carburanti, ca urmare a recalcularii taxelor percepute de stat prin pret. In plus, luna aceasta se simte in bugetul familiei si scumpirea energiei termice cu 12a, masura intrata in vigoare la 1 august 2004.

Din calculele efectuate de noi, pentru o familie formata din trei persoane, aceste scumpiri vor mari cheltuielile casei cu minimum 50.000 de lei, in octombrie.
Gazele, cu 5% mai scumpe
De miine, pretul gazelor naturale creste cu 5a, de la 4.705 lei/mc la 4.940 de lei/mc, fara TVA. Potrivit autoritatii in domeniu, ANRGN, aceasta este ultima majorare de pret la gaze pe 2004 din calendarul asumat de autoritatile de la Bucuresti in negocierile pentru aderarea la Uniunea Europeana. Scumpirea de acum face ca, in comparatie cu inceputul anului, pretul gazelor naturale sa fie cu aproximativ 21a mai mare, ne-au spus responsabilii ANRGN. “Ajustarea” cu 5a se va simti in special in buzunarele familiilor care folosesc gazul metan nu numai la bucatarie, ci si pentru prepararea apei calde menajere si incalzire. Potrivit statisticilor, pentru un apartament de 60 de metri patrati, consumul de gaze pentru incalzire este de circa 180-200 de metri cubi, in timp ce pentru bucatarie si prepararea apei calde menajere se consuma lunar circa 15 metri cubi de gaz pe luna/persoana. In consecinta, pentru o familie formata din trei persoane, confortul va fi, de luna aceasta, mai scump cu cel putin 50.000 de lei. Pentru o familie care locuieste la bloc, cheltuiala cu gazul consumat la bucatarie creste cu echivalentul unei piini – 6.000 de lei, insa aceasta va trebui sa scoata mai multi bani din buzunar pentru a acoperi scumpirea energiei termice, in vigoare deja de la 1 august. Atunci, executivul a aprobat ca pretul platit de populatie sa creasca de la 800.000 de lei/Gcal la 896.000 de lei/Gcal, deci cu 12a. Pentru o familie formata din trei persoane, care locuieste intr-un bloc complet necontorizat, intretinerea pentru luna septembrie ar trebui sa creasca cu aproximativ 60.000 de lei.
Adevaratele efecte ale majorarii se vor vedea insa incepind din luna octombrie daca, de la 15 octombrie, regiile de termoficare incep sa livreze si caldura. Potrivit unei estimari a Federatiei Asociatiilor de Proprietari (FAPR), in octombrie 2004 intretinerea va fi cu aproximativ 15a mai scumpa decit in octombrie 2003. “Este adevarat ca energia termica s-a scumpit cu 12a, insa la calculul intretinerii trebuie sa se tina cont si de influenta scumpirii altor utilitati – energie si gaze naturale”, ne-a spus ieri Radu Opaina, presedintele FAPR.
Impact in calculul inflatiei?
Parerile analistilor sint impartite in ceea ce priveste influenta cresterilor de tarife din aceasta toamna asupra inflatiei. “Evaluarile noastre arata ca o rata anuala a inflatiei de 9,7a este realista. In fiecare an apar in aceasta perioada ajustari de preturi facute in vara, care se simt in calculul inflatiei incepind cu luna octombrie. Un usor impact de crestere a preturilor se va resimti in octombrie si, probabil, in noiembrie, dar nu va fi de natura sa influenteze obiectivul anual de inflatie. Si anii trecuti am observat tendinte similare de cresteri de tarife, care au avut un impact limitat in inflatie datorita ponderilor cheltuielilor in calculul indicelui de crestere a preturilor. Estimarile noastre arata ca inflatia anuala nu va depasi 10a”, ne-a declarat analistul financiar Radu Craciun, de la banca olandeza ABN Amro. El spune ca posibila inflamare a pretului international al petrolului ar putea duce la scumpirea carburantilor, dar asta se va intimpla in etape, gradual, fara a misca brutal preturile benzinei. Analistul economic Matei Paun considera ca tinta de inflatie de 9a nu va putea fi atinsa in acest an. “Nu vad cum ar putea avea loc o temperare a inflatiei. Vad o multime de preturi si tarife care cresc sau se pregatesc sa creasca”, a spus Paun.
Acciza scumpeste carburantii
De miine, carburantii s-ar putea scumpi la pompa cu citeva sute de lei ca urmare a recalcularii accizelor. La inceputul fiecarui trimestru, in urma unei decizii a Ministerului Finantelor, accizele incluse in pretul benzinei si motorinei, stabilite in euro/tona, se actualizeaza in functie de cursul de schimb leu/euro. Ultima recalculare a accizelor a avut loc la 1 iulie 2004, la un curs BNR de 40.617 lei pentru un euro. Fata de acea data, cotatia BNR de ieri indica un curs cu aproximativ 500 de lei mai mare, 41. 071 lei pentru un euro. In aceste conditii este de asteptat ca pretul la pompa al carburantilor sa creasca cu 200-300 de lei, stiut fiind ca  accizele au o pondere de peste 60a in pretul de vinzare al carburantilor. Peste o luna, benzina s-ar putea scumpi din nou din cauza cotatiei internationale a titeiului, care in cursul acestei saptamini a trecut pragul psihologic de 50 de dolari pe baril. Presedintele grupului Rompetrol, Dinu Patriciu, a avansat deja un termen de 40 de zile. Insa modificarile de pret vor avea loc doar daca pretul international al titeiului se va mentine la nivelul actual. Directorul general al PETROM, Gheorghe Constantinescu, declara ca oficialii companiei privesc cu ingrijorare evolutia cotatiei din ultima perioada, dar deocamdata sint “in asteptare”. “Este posibil sa se fi atins un virf, si pretul sa inceapa sa scada”, spune Constantinescu. In luna septembrie, PETROM nu a mai organizat licitatie in vederea achizitionarii de titei, cu termen de livrare in luna noiembrie. Potrivit lui Gheorghe Constantinescu, nu s-a mai contractat titei prin Bursa Romana de Marfuri (asa cum s-a procedat pina acum) pentru ca unele instalatii ale celor doua rafinarii, Arpechim si Petrobrazi, sint in revizie. Nu este insa exclus ca PETROM sa fi luat decizia de a prelucra o cantitate mai mare de titei din tara, mai ieftin decit cel de pe pietele externe, pentru a evita o scumpire a carburantilor. O astfel de solutie ar avantaja PETROM fata de celelalte companii private care prelucreaza doar cu titei din import si care, in conditiile mentinerii unei cotatii ridicate, vor fi nevoite sa creasca preturile.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s